Založ si blog

Cukrovka, či diabetes, dá sa s ňou žiť?

Je to už dávno …

Mal som už 22 rokov, otec mi zomrel, zabil sa na traktore. No ani s mamou to nevyzeralo dobre, ochorela na cukrovku.

Mala už dosť  vysoký vek, životospráva jej nič nehovorila. Lekári jej hneď predpísali insulín. Najskôr si pichala raz denne, neskôr už dva razy. Začala rozmýšľať. Musím s tým niečo urobiť.

Vzdala sa sladkostí, aj keď je mala rada, aj prílohy k mäsu a zelenine si začala vážiť.Ovocie, ani to moc nesmela, veľa cukru je v ňom. No cukrovka sa neznižovala. Obmedzila všetko, len mäso jej dovolili jesť. Nepomohlo, začala mať bolesti nôh, tŕpli jej aj ruky. Začala chudnúť, ale nepomohlo. Najskôr jej odrezali nohu a za týždeň zomrela.

Vraj už bola stará, neskoro sa začala liečiť.

A čo ja, hovorili mi, že táto choroba môže byť aj dedičná. Dostanem ju, alebo nie? Prešlo ďalších 22 rokov, nikdy som sa zle necítil. Pri kontrole krvi mi obvodná lekárka zistila zvýšený cukor. Ale len málo, iba tak do 6, ale poslala ma na diabetologické vyšetrenie. Malé zvýšenie, ale predsa, zaevidovali ma ako cukrovkára. Prečítali mi, čo môžem jesť a čo nesmiem, a že treba schudnúť. Tak som sa dal na chudnutie, vraj stačí tak 8 kg, aby sa cukrovka znížila. Prestal som jesť chlieb, rožky, zemiaky, ryžu, cestoviny a knedle, len povolené množstva. Podľa tabuliek som mal nárok na 5-6 menších jedál denne. No ani jedno jedlo nesmelo obsahovať viac ako pol rožka, alebo pol krajčeka chleba, 4 lyžice zemiakov, ryže, cestviny… Začal som chudnúť, najskôr dve kila, potom päť, nakoniec som schudol 15 kg. Cukrovka sa za ďalších desať rokov zvýšila na číslo desať. Čo robiť, aby som nebol slabý, veď ešte stále pracujem. Svoje chute som presmeroval na zeleninu, tou som nahrádzal prílohy k mäsu. Váhu som znížil o ďalšie 4 kg, ale cukrovka sa drží na rovnakej úrovni. Tak si žijem s cukrovkou už skoro 20 rokov, dietu dodržiavam, na cukrovku beriem 2 x denne lieky a myslím si, ako som s cukrovkou vybabral. Moja strava, iste nepáčila by sa druhým, žijem ako zajac. Zeleninu surovú, varenú, dusenú a kúsok mäsa k tomu. Ovocie, iba päť bobuliek hrozna môžem, alebo malé jabľčko, jedno kiwi, 100 – 120 dag drobného ovocia, vždy sledujem obsah cukru v ňom.

Cukrovka – Diabetes typu II sa drží stále čísla 10. Je to veľa a či málo, no dosť obmedzovania ma to stojí. Rád sa prechádzam, pravidelne cvičím, že cukrovka moje telo potichúčku ničí, to viem.

Ale žijem.

Je fámou, že cukrovkár má mäso jesť?  Neviem, ja sa toho držím, mäso a zelenina sú mojou hlavnou potravou, už skoro 20 rokov.

Zmija, alebo švagriná?

01.06.2010

Mal som jedinného brata, mladšieho odo mňa o 4 roky. Mal som ho veľmi rád. Mal som …, ale už ho nie je, odišiel naveky. Musel odísť? Nikto nevie. Ochorel pred ôsmimi rokmi, odvtedy bol doma stále sám. Deti sa rozbehli po svete a manželka ešte pracovala, aj keď už bola dôchodkyňa. Odišla ráno a vracala sa neskoro večer, neskôr, ako bolo treba. Bratovi sa ťažko [...]

Mala som šťastie?

16.05.2010

„Priateľka mi porozprávala svoj príbeh zo života, mňa zaujal, možno zaujme i Vás“. Je to už takmer 50 rokov, ale stále mi to nejde z hlavy. Mala som 3 súrodencov, starších bratov a sestričku mladšiu o 6 rokov. Nemala som ani 14 rokov, keď nám zomrel náš otec. Mama sa snažila ako mohla, ale veľmi ju to ničilo. Pobrala sa za manželom a nás deti dostal [...]

Dobre sme ich vychovali?

12.05.2010

Nie som pedagog, psycholog, právnik …, ale bývalý ekonom. Chodím medzi ľuďmi, počúvam a zbieram námety a postrehy zo života. Tu je prvý. Stará pani, 73 ročná, sa predo mnou posťažovala, máme tri deti, ale neviem, či sme ich aj dobre vychovali. Žili sme s mužom, dvomi dcérkami a najmladším synom na dedine v rodinom domčeku s veľkou záhradkou. Obaja sme pracovali v [...]

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

novela Trestného zákona, parlament

Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur. K platu patria ešte paušálne náhrady

26.04.2024 17:17

Plat poslanca určuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 11423x
Priemerná čítanosť článkov: 2856x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy